2012. április 1., vasárnap

Endstufe – Der Clou

Endstufe – Der Clou (1987)



Nagyon sok időbe került, mire a gyűjteményem részévé vált az Endstufe „Der Clou” című lemeze. Még a kilencvenes évek elején egy sráctól kaptam kölcsön egy kazettát, aminek az egyik oldalára a „Skrewriver” a másikra meg a „Kalkopf” szócska került (Ezek az elírások az én környezetemben eléggé gyakoriak voltak. A Squadron „Combat, Battle & Burn”-je mire elért hozzám „Crash, Burn, Battle”-ra változott). Később kiderült, hogy a „Skrewriver” nem a Skrewdriver-t, hanem állítólag egy CASH nevű bandát takar (ebben a mai napig nem vagyok biztos, mivel Chicago-ban tényleg létezett egy skin csoport, akiket így hívtak, de arról nem tudok, hogy zenekaruk is lett volna). A másik oldalon szereplő német banda jobban bejött, különösen az egyik daluk. Az agyonmásolt kazettával aztán én is úgy jártam, mint az előző tulajdonos. Kölcsönadtam, és én sem kaptam vissza. A Kriegsberichter 2 részén ugyanaz a nóta köszönt vissza, amit annyira kerestem, de ez a vonal sem segített. Pár éve megint előtérbe került a dolog, mikor örömmel rendeltem meg egy amerikai kiadó honlapjáról a „Der Metzger”-t a Kahlkopf-tól. Avval áltattam magam, hogy talán pont azt a lemezt sikerült kifognom, ami egykor annyira tetszett. A lemez konvertálása közben persze lefagyott a mosoly az arcomról, mert a zene még csak a közelébe sem járt annak, amire számítottam. Nem adtam fel. Az Ainaskin rövidéletű honlapján levelezgettem Jasa-val, és közben megkérdeztem tőle, melyik együttes, melyik számáról van szó. A honlap persze még a válaszadás előtt szétesett. Hagytam a fenébe az egészet, aztán véletlenül a jewtube-on fény derült a titokra; Endstufe – Renee.
A matuzsálem korú banda valamikor az 1981-es év környékén alakult H2O néven (Azt büszkén mondhatom, hogy ebben az időszakban én sem rendelkeztem nagy hajkoronával. Igaz, én azért, mert akkor még beszélni se nagyon tudtam.). Névváltoztatás, két demó kazi, stb.
A ROR adta ki a szóban forgó albumot. A külsőről tehát inkább ne beszéljünk (Annyit talán mégis, hogy ugyanezt a képet használták fel a „Wir Kriegen Euch Alle”-nél is.)! A tartalom 14 bulizós, vidám skinhead nótából áll. Remélhetőleg az „öregeknek” nem kell ezeket a dalokat bemutatni. A fiatalabb generáció meg egyszerűen nem hagyhatja ki. Igazán egyszerű darab. A brémai csapat az idők folyamán rengeteg hanghordozón szerepelt, de nekem vitathatatlanul ez a legkedvesebb. Jó hangulatú Skinhead Rock ’N’ Roll.

14 Szám 44:37 perc

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése